Cofeina, argumente pro si contra

cafeaua

 

 

Aroma si gustul cafelei sunt irezistibile pentru multi dintre noi, dar stim oare care sunt efectele benefice ale consumului regulat, dar mai ales care sunt riscurile asociate aportului crescut de cofeina?
Dovezi medicale extrase din cateva studii clinice au scos la iveala cateva aspecte pozitive ale consumului de cafea:
– Creste pe termen scurt nivelul energetic si ajuta la combaterea starii de oboseala – acest lucru se manifesta prin intermediul adrenalinei si dopaminei, a caror eliberare o stimuleaza.
– Creste si imbunatateste pe termen scurt memoria.
– Creste ritmul respirator, prin stimularea actiunii diafragmei, muschiul ce separa abdomenul de trunchi.
– Scade incidenta diabetului – la cei care consuma 1-2 cesti de cafea pe zi.
– Scade riscul de cancer de san la femeile cu greutate normal.
– Are efecte diuretice – de eliminare a apei acumulate in exces in organism.
– Imbunatateste tranzitul intestinal.

cofyDaca aportul moderat de cafea permite manifestarea efectelor benefice ale acesteia, cei care o consuma in mod exagerat se pot astepta la urmatoarele reactii adverse:
– Tulburari de somn, dificultati in a adormi, somn de calitate si durata scazute.
– Deshidratare, cauzata de calitatea de diuretic a cafelei, dar si pierderilor de apa crescute prin transpiratie, respiratie si scaun, care se produc in urma consumului exagerat de cafea.
– Crestere a tensiunii arteriale sistolice si diastolice care persista pentru 2-3 ore, cresterea frecventei pulsului.
– Crestere a aciditatii gastrice si aparitia ulcerului.
– Pierdere de minerale prin urina, in primul rand calciu, magneziu, sodiu, potasiu, dar si zinc.
– Reducere a densitatii osoase prin pierdere de minerale.
– Scadere a nivelului hormonilor anabolici – fapt observat la femeile si barbatii ce consuma cafea in cantitate crescuta; acestia prezinta niveluri scazute de IGF1, testosteron, melatonina.
– Crestere considerabila a nivelului hormonilor catabolici (de exemplu, cortisolul si adrenalina cresc dupa ingestia de cafea).
– Crestere a riscului cardiovascular, a riscului de fibrilatie atriala acuta si de boala coronariana -riscul de stop cardiac la nefumatorii care beau peste cinci cesti de cafea pe zi este de trei ori mai mare decat la cei ce nu consuma aceasta bautura.
– Creste incidenta obezitatii, probabil prin cresterea cantitatii de insulina si cortisol.
– Creste nivelul de colesterol din sange.
– Poate creste riscul pentru diverse forme de cancer: de san, cancer pancreatic, cancer de vezica urinara, cancer de colon.
In concluzie, cat inseamna mult si cat putin in ceea ce priveste consumul de cafea? Putem consuma fara riscuri 1-2 cesti de cafea si ne bucuram astfel de efectele sale benefice, 4-5 cesti inseamna prea mult si riscam aparitia reactiilor adverse!

ceaiCeaiul contine si el cofeina in cantitate mai mica decat cafeaua.

Consumul moderat de ceai este evident mai putin riscant decat cel de cafea, iar efectul antioxidant al acestuia, in mare parte datorat flavonoidelor, creste beneficiile pentru sanatate. Cel mai bogat in cofeina este ceaiul negru, motiv pentru care nu se recomanda a fi consumat decat dimineata!
Sfatul nutritionistului: savurati cafeaua sau ceaiul si bucurati-va de aroma acestora, dar faceti-o cu masura!

 

 

Dr. Nicoleta Mindrescu
Medic primar diabet, nutritie, boli metabolice
nmindrescu@yahoo.com

© 2016, Tina.

PAGE TOP